Etter flere tiår hvor vi selv har jobbet i inkassobransjen for deretter ha hjulpet en rekke personer direkte eller indirekte med deres dialog med inkassobransjen, så er det et ting vi ikke lenger kan skyve under en stol i frykt for å bli kritisert for å være bakstreverske og kvinnefiendtlige. Artikkelen er basert på erfaringer og ikke statistikk.

Dette er vår opplevelse av at kvinnelige saksbehandlere svært ofte er mye vanskeligere å forholde seg til som skyldner enn mannlige saksbehandlere. Samtidig ser vi jo eldre disse kvinnene er jo mer firkantet og manglende forståelse og forhandlingsvilje møter man. I denne artikkelen vil vi se på dette og prøve å peke på mulige årsaker til dette.  

Vi må påpeke at vi applaudere kvinner i arbeidslivet, likestilling, likt lønn for likt arbeid m.m. Likevel er dette noe vi ikke kan la være å rette fokus mot så lenge vi vil gi skyldnere de beste råd i deres kontakt med inkassobransjen.

Vi er veldig klar over at artikkelen kan virke polariserende, men vårt hovedformål er å fortelle deg som skyldner hvordan du kan oppnå best mulig løsning på din inkassogjeld, fremfor å være politisk korrekte.

Vårt klare råd er at dersom du kontakter et inkassobyrå via telefon og du møter en saksbehandler som er kvinne, gjerne eldre, som du føler er firkantet og vanskelig bør du finne på en unnskyldning for å avslutte samtalen så fort som mulig og ringe opp igjen litt senere og håpe på å møte en annen person.

Dette rådet gjelder selvfølgelig uansett kjønn og alder på saksbehandleren du prater med, men svært ofte er det kvinner som peker seg ut. Samtidig bør du ikke benytte dette rådet dersom du møter på en hyggelig oppegående kvinne som er villig til å høre på dine argumenter og viser fornuftig forhandlingsvilje og dialog.

Det er mange inkassobyrå i Norge og størrelse og rutiner er forskjellige. Det er derfor ikke alltid mulig å få mulighetene til å forholde seg til forskjellige saksbehandlere hos alle inkassobyråene, men de aller fleste svarer på telefonen for hverandre når den dedikerte saksbehandleren er opptatt og har visse muligheter for å ta avgjørelser på hverandres saker. Større inkassobyrå har gjerne team innenfor de forskjellige sakstyper hvor alle har den samme myndighet, mens en teamleder kanskje tar beslutning i vanskelige saker.

Hvem jobber som saksbehandlere i inkassobransjen?

Saksbehandler i inkassobransjen krever faktisk ingen formell utdanning. Det er således fullt mulig å gå rett ut av ungdomsskolen, vente til man er 18 år (på grunn av taushetsplikt) og få jobb som saksbehandler.

De fleste inkassobyrå søker imidlertid noe formell utdannelse når de jakter på nye ansatte. Noe økonomisk, juridisk eller annen formell utdannelse foretrekkes. Generell samfunnsforståelse, økonomisk forståelse og forståelse av hvordan rettssystemet vårt er bygget opp er det viktigste. En generelt oppegående person uten noen formell utdannelse, med god muntlig og skriftlig fremstillingsevne kan gjerne bli de dyktigste saksbehandlerne da de ser raske karrieremuligheter uten formell utdannelse.

Dette faktumet at det ikke er formelle krav til saksbehandlere gjør at grunnlønnen i bransjen ikke er høy. Dog kan det gjerne være gode bonusordninger i tillegg. Her kommer vi gjerne inn på den første mulige årsaken til problemene vi beskriver i artikkelen.

Saksbehandler i inkassobransjen er et spesielt yrke. Man skal kreve inn penger, ofte fra de svakeste i samfunnet, og forsvare for seg selv og skyldner alle ekstraomkostningene og salærene som er lagt på saken. Samtidig opplever man gjerne at kravene er moralsk tvilsomme, selv om de gjerne er juridisk holdbare, kreditorene man tar oppdrag for er kyniske og ikke alltid like oppegående m.m.

Dette fører til en egen dynamikk blant saksbehandlere. Etter ett par år i bransjen begynner de aller fleste å bli lei av dette og føler seg som dårlige mennesker og søker derfor nye utfordringer. Enten i samme selskap eller ved å bytte til helt andre bransjer, nå med litt arbeidserfaring som ser bra ut på CV’en.

Veldig ofte er det menn som får muligheter til høyere stillinger i inkassobransjen uten saksbehandlerransvar. De som trives med jobben og blir i jobben som saksbehandler i flere tiår er gjerne en spesiell type mennesker og ofte kvinner. Disse kvinnene føler seg ofte litt mislykkede i arbeidslivet fordi de ikke kommer seg videre, samtidig som de gjerne liker den makten saksbehandleryrket gir dem. Det er disse vi vil råde deg til å være spesielt varsomme på og styre unna så langt det er mulig.

Andre årsaker til at mannlige saksbehandlere er mer fleksible

Det er selvsagt også andre mulige forklaringer på at mannlige saksbehandlere generelt oppleves som mer imøtekommende og løsningsorienterte enn kvinnelige saksbehandlere.

En viktig faktor tror vi er at kvinner er mer redd for å gjøre feil og lar seg i større grad styre av regler de er lært opp til å følge. Menn på sin side er ofte mer selvsikre i arbeidslivet og tenker at de klarer å forsvare sine handlinger fordi de rett og slett fremstår som de mest fornuftige beslutningene.

Noe av det samme avsløres ofte i forbindelse med jobbsøking og CV’er hvor menn i større grad tør å søke på jobber selv om de ikke oppfyller alle kravene til stillingen og i større grad er kreative når de skriver CV.

Som vi allerede har vært inne på er lønn og bonus en mulig årsak. Relativ lav grunnlønn som saksbehandler kan føre til at saksbehandlerne opparbeider seg fordommer mot skyldnere som ikke har dårligere inntekt enn dem selv, kanskje har de bedre inntekt, utdanning og bedre jobb.

Dermed opparbeides det gjerne fordommer hos saksbehandlere fordi skyldnere ikke klarer å holde orden på egen økonomi i kombinasjon av sjalusi fordi skyldnerne på den andre siden har høyere sosial status bortsett fra gjeldsproblemene sine. En dårlig saksbehandler kan se på dette som en form for mulighet til å ha makt over personer som ellers er høyere på den sosiale rangstigen en dem.

Vi tror denne effekten fort kan være sterke hos kvinner enn hos menn som ser jobben som saksbehandler som en foreløpig plass i arbeidslivet før de får videre, mens kvinner ser på jobben som mer permanent.

Bonusordninger kan igjen dempe viljen til å komme til gode løsninger. En kvinne ser på en krone ettergitt som en krone lenger unna bonusmålet, mens enn mann kanskje ser på et redusert krav til en mulighet til et raskt oppgjør som gjør at periodens bonusmål nås. Dette tror vi kan spores tilbake i grunnleggende forskjeller på menn og kvinner og måten de tenker på.

En siste ting vi vil nevne er at inkassobransjen har mye utskiftninger på personalsiden, ikke bare blant saksbehandlere, emn også hos ledelsen. En saksbehandler som har jobbet der i mange år har gjerne gått en «annen intern skole», enn nyansatte, samt at de tidligere i karrieren kan ha opplevd kritikk for å ha akseptert skyldnervennlige løsninger og har derfor lagt seg til at de skal følge regelboken og være minst mulig ettergivende.

Ingen regel uten unntak

Selv om vi i denne artikkelen gir deg en tommelfingerregel om hva slags type saksbehandlere du bør styre unna, så er det selvsagt ingen absolutt regel. Det finnes forferdelige mannlige saksbehandlere og det finnes fantastiske eldre kvinnelige saksbehandlere.

Du bør derfor alltid gi personen du først møter i telefonen få en liten sjanse til å vise hvem dem er, men avslutt fort hvis du aner at du har truffet en vanskelig saksbehandler. De aller fleste større inkassobyrå har alltid noen saksbehandlere som det går an å prate fornuft med og ha en seriøs dialog med uten fordommer.