Betalingsanmerkninger er et av de temaene vi oftest får spørsmål om fra våre lesere. Til tross for at vi allerede har skrevet en rekke artikler om betalingsanmerkninger, i forhold til hva som skal til for å få en betalingsanmerkning samt hvordan man kan gå frem for å slette uriktige betalingsanmerkninger, så er det fremdeles mange som har spørsmål om dette. Vi har derfor valgt å skrive denne artikkelen som en mer dyptgående gjennomgang av temaet betalingsanmerkninger. I denne artikkelen konsentrerer vi oss kun om betalingsanmerkninger mot privatpersoner.
En betalingsanmerkning er et signal til dem som foretar en kredittsjekk via ett kredittopplysningsbyrå, at personen det søkes på har misligholdt en eller flere betalingsforpliktelser. Betalingsanmerkninger kan innrapporteres av inkassobyrå, forliksråd, namsmenn, kemnerkontoret, Nav innkreving og Statens innkrevingssentral. Kredittopplysningsbyrået kan også innhente opplysninger fra offentlige registre.
Hva skal til for å få en betalingsanmerkning?
Hovedregelen for at det skal kunne bli registrert en betalingsanmerkning på deg, er at det er igangsatt eller gjennomført rettslige skritt på et misligholdt betalingskrav. Slike rettslige skritt er normalt forliksklage eller utleggsforretning.