Back to Top

Det du lurer på om inkasso og gjeldsproblemer!

Vårt beste råd. Løs problemene før de går til inkasso!

Mye kan sies om inkasso i forhold til hva som er rett og galt. Det desidert beste rådet vi imidlertid kan gi deg er å løse problemene før de faktisk havner hos inkassoselskapet. Uansett om det er kredittkort gjeld, forbrukslån, boliglån eller et ubetalt fakturakrav så er budskapet det samme, ikke la saken gå til inkasso.

Forbrukslån, en venn i nøden eller evig forbannelse?

Svaret på overskriften kan være begge deler. Det som har betydning for deg er hvorfor du ønsker å søke forbrukslån og hvilken livssituasjon du er i.

Dine rettigheter når du mottar krav fra inkassobyrå

Når du mottar krav fra inkassobyrå på vegne av inkassobyråets kunde har du flere rettigheter. Dersom du er forbruker står du noe sterkere enn næringsdrivende. Denne artikkelen er skrevet under forutsetning av at kravet du har mottatt er såkalt fremmedinkasso, d.v.s. at kravet drives inn på vegne av inkassobyråets kunde (ikke egne eller kjøpte fordringer).

Slik håndterer du urettmessige pornokrav!

Det har nærmest blitt et samfunnsproblem i Norge at helt eller delvis urettmessige krav på elektroniske pornotjenester forsøkes inndrevet og legitimert via Norske inkassoselskap med inkassobevilling fra Finanstilsynet. Det er riktignok kun et fåtall av Norske inkassoselskap som påtar seg denne typen tvilsomme oppdrag men for de mange tusen nordmenn som utsettes for slik urimelig inkassopågang er dette en stor belastning. For inkassobransjen i sin helhet er det også særdeles stor belastning da det setter hele bransjens troverdighet og seriøsitet på spill.

Problemet er så omfattende at en egen Facebook gruppe har etablert seg i kampen mot disse selskapene. Facebookgruppen "Steng Oslo Creditservice" har i flere år kjempet aktivt mot de mest sentrale aktørene i denne svindel lignende praksisen. De har faktisk også lyktes med sitt opprinnelige formål nemlig å stenge det grumsete inkassoselskapet Oslo Creditservice AS. Facebook gruppen har ikke gitt seg av denne grunn og fortsetter sin utrettelige kamp mot slike useriøse aktører. Vi oppfordrer alle som har mottatt useriøse og/ eller urettmessige krav fra slike selskaper til å melde seg inn i Facebook gruppen.

Har banken oppfylt sine plikter ved søknad om lån eller kredittkort?

Banken har mange viktige plikter i forbindelse med behandling og innvilgelse av søknad om lån, finansiering og kredittkort. I denne artikkelen fokuserer vi på plikten til å foreta en forsvarlig kredittvurdering av kunden samt fraråde kunden til å inngå låneavtalen dersom det er usikkerhet hvorvidt låntaker vil klare å gjennomføre kredittavtalen. Dersom frarådningsplikten inntrer så skal kunden før lånet innvilges underrettes om dette skriftlig. Dette gjelder når låntaker eller kausjonist er forbruker.

Hva er en forsvarlig kredittvurdering?

En forsvarlig kredittvurdering bør innebære gjennomføring av en kredittsjekk hos et kredittopplysningsforetak. Andre tiltak er å be lånetaker om kopi av selvangivelse, lønnslipp og annet som finansinstitusjonen finner nyttig. Låntaker bør også bes om å opplyse forhold om egen økonomi som inntekter, utgifter og familiebudsjett. I tillegg bør låntaker oppfordres til å opplyse om lån av nyere dato som ikke fremgår på selvangivelsen.

Økning i forbrukslån og kredittkortgjeld som går til inkasso

Tilbakemeldinger fra flere inkassobyråer viser en urovekkende økning i inkassosaker som gjelder kredittkort og forbrukslån. Inkassobyråene ser på dette som tyngre saker noe som er en svært urovekkende trend.

Når er en innsigelse saklig nok til at inkasso ikke kan iverksettes?

Inkassoloven regulerer forholdende rundt inndriving av forfalte uomtvistede pengekrav. Rettshjelp ved omtvistete pengekrav regnes ikke som slik inndriving. Det betyr at dersom et krav er omtvistet så skal det ikke benyttes utenrettslig inkassovirksomhet til å presse gjennom en betaling.

I slike tilfeller må det mekles mellom partene (kreditor og debitor) for å komme til enighet, og dersom enighet ikke oppnås må kreditor ta stilling til om saken skal sendes til behandling for møte i forliksrådet eller avsluttes.

Debitor betyr det samme som skyldner. I denne artikkelen bruker vi av enkelthets skyld denne betegnelsen om motparten til kreditor, selv om det i et eventuelt urettmessig krav ikke vil være en rettmessig skyldner og dermed ingen debitor.

Omtvistede krav kan ikke sendes til inkasso og det vil være i strid med inkassoloven dersom utenrettslig inkasso iverksettes på et omtvistet krav. Med utenrettslig inkasso menes det å legge på purregebyr eller inkassosalær, sende purringer, inkassovarsel, betalingsoppfordring, purring på telefon og SMS, oppsøk, m.m. Dette gjelder uansett om det er kreditor, inkassobyrå eller advokat som gjør dette.

Hva koster en betalingsutsettelse hos inkassobyrået?

Det er ikke uvanlig å høre reklamer fra inkassobransjen selv, og anbefalinger fra økonomer, om hvor viktig det er å ta kontakt med inkassobyrået så fort som mulig for å unngå at dine betalingsproblemer blir verre enn de allerede er. De er jo bare mennesker som vil hjelpe deg er et typisk utsagn.

Når man tar kontakt med inkassobyrået blir mange overrasket over hvor lett det ofte er å få til en betalingsutsettelse eller nedbetalingsordning, gjerne en kombinasjon av disse. Men er de egentlig snille, eller gjør de dette for å tjene enda mer penger på deg?

Det første brevet fra inkassobyrået er normalt en betalingsoppfordring, hvor det er påløpt et såkalt enkelt inkassosalær. Hvis dette kravet ikke er betalt når det er godt mer enn 28 dager etter forfallsdatoen i betalingsoppfordringen, så kan inkassobyrået doble dette salæret. Dette salæret, ofte kalt inkassosalær eller tariffmessig salær, er hovedinntektskilden til de fleste inkassobyråene i Norge. Dette ser vi en økning av nå i 2025.

Kan jeg kreve lavere utleggstrekk på grunn av høye strømpriser?

Svart vårt er tydelig JA, du kan og bør kreve utleggstrekket nedsatt hvis du har unormal høy strømregning.

Vinteren 2021/ 2022 har vært preget av særdeles høye strømpriser, noe som ikke er tatt hensyn til når livsoppholdssatsene ved utleggstrekk som gjelder fra 1.7.2021. ble fastsatt. Disse satsene justeres årlig etter konsumprisindeksen. Spørsmålet mange av våre lesere dermed stiller seg er hvorvidt de kan kreve å få nedtatt løpende utleggstrekk i lønn eller trygd på grunn av høye strømpriser.

Når det skal fastsettes et utleggstrekk skal det tas hensyn til boutgifter samt nødvendige midler til livsopphold. Utgifter til strøm regnes ikke som boutgifter, men noe som skal dekkes av midler avsatt til livsopphold. Gjeldende livsoppholdssatser er veiledende, men skal som en hovedregel følges. Dersom de avvikes, må dette begrunnes av namsmyndighetene som fastsetter/ endrer trekket.

Siden de uventede høye strømprisene må anses som en del av nødvendige utgifter til livsopphold, samt at forbruket kun i begrenset grad kan reduseres, er vår klare oppfatning at namsmyndighetene kan ta hensyn til de unormalt høye strømprisene når det fastsettes ellers foretas endringer i utleggstrekk. Skyldner bør i slike tilfeller få beholde et forholdsmessig høyere beløp til nødvendig livsopphold.

Skyldner må være forberedt på å redegjøre for historiske og nåværende strømutgifter/ forbruk ovenfor namsmyndighetene for at dette skal hensyntas, men det bør samtidig være åpenbart for namsmyndighetene at dette er en vesentlig økt kostnad for de aller fleste i vinter, og de bør ikke være for pirkete på dokumentasjonen.