Back to Top

Det du lurer på om inkasso og gjeldsproblemer!

Vårt beste råd. Løs problemene før de går til inkasso!

Mye kan sies om inkasso i forhold til hva som er rett og galt. Det desidert beste rådet vi imidlertid kan gi deg er å løse problemene før de faktisk havner hos inkassoselskapet. Uansett om det er kredittkort gjeld, forbrukslån, boliglån eller et ubetalt fakturakrav så er budskapet det samme, ikke la saken gå til inkasso.

Forbrukslån, en venn i nøden eller evig forbannelse?

Svaret på overskriften kan være begge deler. Det som har betydning for deg er hvorfor du ønsker å søke forbrukslån og hvilken livssituasjon du er i.

Dine rettigheter når du mottar krav fra inkassobyrå

Når du mottar krav fra inkassobyrå på vegne av inkassobyråets kunde har du flere rettigheter. Dersom du er forbruker står du noe sterkere enn næringsdrivende. Denne artikkelen er skrevet under forutsetning av at kravet du har mottatt er såkalt fremmedinkasso, d.v.s. at kravet drives inn på vegne av inkassobyråets kunde (ikke egne eller kjøpte fordringer).

Slik håndterer du urettmessige pornokrav!

Det har nærmest blitt et samfunnsproblem i Norge at helt eller delvis urettmessige krav på elektroniske pornotjenester forsøkes inndrevet og legitimert via Norske inkassoselskap med inkassobevilling fra Finanstilsynet. Det er riktignok kun et fåtall av Norske inkassoselskap som påtar seg denne typen tvilsomme oppdrag men for de mange tusen nordmenn som utsettes for slik urimelig inkassopågang er dette en stor belastning. For inkassobransjen i sin helhet er det også særdeles stor belastning da det setter hele bransjens troverdighet og seriøsitet på spill.

Problemet er så omfattende at en egen Facebook gruppe har etablert seg i kampen mot disse selskapene. Facebookgruppen "Steng Oslo Creditservice" har i flere år kjempet aktivt mot de mest sentrale aktørene i denne svindel lignende praksisen. De har faktisk også lyktes med sitt opprinnelige formål nemlig å stenge det grumsete inkassoselskapet Oslo Creditservice AS. Facebook gruppen har ikke gitt seg av denne grunn og fortsetter sin utrettelige kamp mot slike useriøse aktører. Vi oppfordrer alle som har mottatt useriøse og/ eller urettmessige krav fra slike selskaper til å melde seg inn i Facebook gruppen.

Har banken oppfylt sine plikter ved søknad om lån eller kredittkort?

Banken har mange viktige plikter i forbindelse med behandling og innvilgelse av søknad om lån, finansiering og kredittkort. I denne artikkelen fokuserer vi på plikten til å foreta en forsvarlig kredittvurdering av kunden samt fraråde kunden til å inngå låneavtalen dersom det er usikkerhet hvorvidt låntaker vil klare å gjennomføre kredittavtalen. Dersom frarådningsplikten inntrer så skal kunden før lånet innvilges underrettes om dette skriftlig. Dette gjelder når låntaker eller kausjonist er forbruker.

Hva er en forsvarlig kredittvurdering?

En forsvarlig kredittvurdering bør innebære gjennomføring av en kredittsjekk hos et kredittopplysningsforetak. Andre tiltak er å be lånetaker om kopi av selvangivelse, lønnslipp og annet som finansinstitusjonen finner nyttig. Låntaker bør også bes om å opplyse forhold om egen økonomi som inntekter, utgifter og familiebudsjett. I tillegg bør låntaker oppfordres til å opplyse om lån av nyere dato som ikke fremgår på selvangivelsen.

Økning i forbrukslån og kredittkortgjeld som går til inkasso

Tilbakemeldinger fra flere inkassobyråer viser en urovekkende økning i inkassosaker som gjelder kredittkort og forbrukslån. Inkassobyråene ser på dette som tyngre saker noe som er en svært urovekkende trend.

Får jeg blanke ark dersom jeg betaler hele inkassosaken min?

Ja, du får i hovedsak blanke ark når du betaler hele inkassosaken din. Betalingsanmerkninger knyttet til gjelden slettes, og pant eller andre registreringer som gjelder saken fjernes. Dette betyr at det ikke lenger skal dukke opp i en kredittvurdering av deg. Du starter med andre ord på nytt, men det kan ta litt tid før alt er ryddet opp.

Det tar vanligvis ikke mer enn noen få uker før slettingen er gjennomført. Kredittopplysningsbyråene oppdaterer sine registre jevnlig, så endringene kommer fort. Men i noen tilfeller må du selv følge opp for å sikre at alt blir slettet riktig.

En viktig ting å vite er at hvis det har vært en utleggsforretning i saken, kan det henge igjen en anmerkning i utleggsregisteret. Inkassobyrået er ikke alltid pliktig til å melde fra om betalingen til namsmannen, siden det ikke er de som registrerte anmerkningen der i utgangspunktet. Da må du kanskje kontakte namsmannen selv for å få det fjernet.

Hvor lang tid tar det før en ubetalt regning går til inkasso?

En ubetalt regning kan føre til inkasso, men hvor lang tid tar det egentlig før en sak havner der? For forbrukere i Norge er dette regulert av strenge lover, spesielt inkassoloven. Denne artikkelen forklarer stegene fra en regning forfaller til den går til inkasso, og hva begrepene inkassovarsel, betalingsoppfordring og rettslig pågang betyr. Vi tar utgangspunkt i at en sak går til inkasso når inkassovarselets betalingsfrist har løpt ut og arbeidet med å overføre saken til inkasso starter, noe som formaliseres med en betalingsoppfordring.

Hva skjer når en regning ikke betales?

Når du får en regning, har den en betalingsfrist. Betaler du ikke innen fristen, anses kravet som forfalt. Fra dette tidspunktet kan kreditor, altså den du skylder penger, ta grep for å få pengene sine. Inkassoloven setter klare regler for hva som må skje før en sak går til inkasso. Dette er for å gi deg som forbruker tid til å betale eller protestere mot kravet.

Det første steget er ofte en purring eller et inkassovarsel. Disse varslene er til for å minne deg på at regningen er ubetalt og gi deg en ny sjanse til å betale før saken eskalerer. Men hva er forskjellen på disse begrepene, og når går saken egentlig til inkasso?

Når er en innsigelse saklig nok til at inkasso ikke kan iverksettes?

Inkassoloven regulerer forholdende rundt inndriving av forfalte uomtvistede pengekrav. Rettshjelp ved omtvistete pengekrav regnes ikke som slik inndriving. Det betyr at dersom et krav er omtvistet så skal det ikke benyttes utenrettslig inkassovirksomhet til å presse gjennom en betaling.

I slike tilfeller må det mekles mellom partene (kreditor og debitor) for å komme til enighet, og dersom enighet ikke oppnås må kreditor ta stilling til om saken skal sendes til behandling for møte i forliksrådet eller avsluttes.

Debitor betyr det samme som skyldner. I denne artikkelen bruker vi av enkelthets skyld denne betegnelsen om motparten til kreditor, selv om det i et eventuelt urettmessig krav ikke vil være en rettmessig skyldner og dermed ingen debitor.

Omtvistede krav kan ikke sendes til inkasso og det vil være i strid med inkassoloven dersom utenrettslig inkasso iverksettes på et omtvistet krav. Med utenrettslig inkasso menes det å legge på purregebyr eller inkassosalær, sende purringer, inkassovarsel, betalingsoppfordring, purring på telefon og SMS, oppsøk, m.m. Dette gjelder uansett om det er kreditor, inkassobyrå eller advokat som gjør dette.